פיצויים לעובד שהתפטר מיוזמתו - "פיצויי התפטרות"

כאשר מעביד מבצע הרעה בתנאי עבודה של העובד - זכאי העובד להתפטר ולדרוש פיצויי פיטורים. כלומר, העובד זכאי "להתפטר בדין פיטורים". יש שמכנים זאת פיצויי התפטרות. הדבר נכון, גם כאשר מדובר ביחסי עבודה שאין לדרוש מהעובד להמשיך לעבוד בהם - למשל, אם העובד צועק על העובד או משפיל אותו.

עובדים רבים נתקלים ביחס מחפיר מצד מעבידיהם. רבים נפגעים, ומתפטרים ממקום העבודה בלי לדעת מהן זכויותיהם. כשאותם עובדים דורשים פיצויי-פיטורים או פיצויי התפטרות, הם נענים בשלילה, בטענה שהם התפטרו על דעת עצמם ולפיכך לא מגיעים להם פיצויים.

הרעת תנאי עבודה

• מעביד שאינו משלם לעובד תשלומים המגיעים לו, כמו דמי הבראה, דמי חופשה, קרן-פנסיה וכמובן שכר עבודה;

• יחס משפיל מצד המעביד. אם המעביד צועק על העובד באופן קבוע או מגדף אותו - רשאי העובד להתפטר בדין מפוטר;

• פיגור חוזר ונשנה בתשלום המשכורות גם הוא בגדר הרעה מוחשית בתנאי העבודה;

• החלטה חד-צדדית של המעביד להפחית משכרו של העובד הינה בגדר הרעת תנאים מוחשית;

• שינוי מקום העבודה לעיר מרוחקת;

• שינוי זמני העבודה;

• שינוי בהיקף עבודה;

• פגיעה במעמד המקצועי ובתפקיד, כאשר השינוי פוגע באופן רציני במעמד המקצועי של העובד אף ללא קשר לשינוי בשכר;

כל המקרים האלה הם בגדר הרעת תנאי עבודה

מה עושים - פיצויים - התפטרות?

כאשר העובד מרגיש שזכויותיו נפגעו, וקיימת הרעת תנאים בעבודה, חשוב שלא ימהר ויתפטר, כי אז הוא עלול לאבד את זכויותיו. במצב של הרעת תנאים, או במצב של נסיבות שאין לדרוש מהעובד להמשיך ולעבוד כפי שהיה קודם לכן, חשוב להתייעץ עם עו"ד המתמחה בדיני עבודה, לפני שמוסרים מכתב התפטרות, על-מנת לבחון האם, אכן, מדובר בהרעת תנאים. אם מדובר בהרעת תנאים, זכאי העובד לפנות למעבידו, בכתב, ולדרוש ממנו לתקן את הדרוש תיקון, תוך זמן סביר. אם המעביד לא עומד בדרישתו של העובד, ולא מתקן את הדרוש תיקון, זכאי העובד להתפטר, תוך מתן הודעה מוקדמת על-פי החוק, ותוך זכאות לפיצויי-פיטורים, או פיצויי התפטרות.

מהם פיצויי התפטרות?

פיצויי התפטרות הם למעשה פיצויי-פיטורים לכל דבר ועניין. עובד שמתפטר באחת הנסיבות שפורטו לעיל, זכאי לפיצויי-פיטורים כאילו הוא פוטר, וזכאי גם לדמי-אבטלה מהמוסד-לביטוח-לאומי.

פיצויי פיטורים שמופקדים בקרן פנסיה

במקרים רבים עובד רשאי לדרוש שסכומים שהופקדו עבורו לפיצויי-פיטורים במסגרת קרן-פנסיה - ישוחררו עבורו אף במקרה של התפטרות, או לפחות שהמעביד לא ימשוך אותם אליו. לצורך קבלת תשובה יש לבדוק באמצעות עו"ד את צו ההרחבה הרלוונטי, את הטפסים עליהם הוחתם העובד מול חברת הביטוח ואת הסכם העבודה עם המעביד.

לייעוץ ראשוני עם עורך-דין דיני עבודה, התקשר 03-6091103

התקשר עכשיו 03-6091103 לייעוץ ראשוני בלא תשלום עם עורך דין דיני עבודה.  תל-אביב, מרכז עזריאלי, הבניין המשולש, קומה 28.

עורך דין לענייני עבודה בתל אביב | איך מגישים תביעה | מהעתונות | מפת האתר